Böcker 2012

Hipp & hurra! Nu är det äntligen dags för den årliga listan över böcker jag läst! Här är böckerna jag läste under 2012:alla böcker 2012
(Precis som i förra årets lista markerar * böcker som jag av olika anledningar läst om. Oftast för att de är bra.

Eller för att jag bara blev lite sugen.)

 

 

JANUARI

 

01. Möten med bilder, Yvonne Eriksson & Anette Göthlund
02. The essential dykes to watch out for, Alison Blechdel
03. Dom blåa är fejk: om undulaters fantastiska liv och tragiska död*, red. Helena Baude
04. Processen, Franz Kafka

 
 

FEBRUARI 

 

05. Farväl till Berlin, Christopher Isherwood
06. I fiskens mage*, Inger Edelfeldt
07. Alla har ett hungrigt hjärta*, Bjørn Sortland
08. Fara vill, Elin Ruuth
09. Harry Potter och de vises sten*, J. K. Rowling

 

10. No och jag, Delphine de Vigan
11. CV, Peo Rask
12. Wallflower: Konsten att titta på*, Stephen Chbosky

 
 

MARS

 

13. 1Q84 - andra boken, Haruki Murakami
14. Love hurts, Kim W Andersson 
15. Misslyckat självmord i Mölndals bro*, Linda Spåman
16. Ett ufo gör entré*, Jonas Gardell
17. Mina vackra ögon, Nina Hemmingsson

 

18. 1Q84 - tredje boken, Haruki Murakami
19. Happy Sally*, Sara Stridsberg
20. Jättehemligt*, Barbro Lindgren
21. Världshemligt*, Barbro Lindgren
22. Bladen Brinner*, Barbro Lindgren

 

23. Efter mörkrets inbrottI, Haruki Murakami

 

APRIL

 

24. En bit av mig fattas, David Levithan
25. Ner till hundarna, Hille Hille

 

MAJ

 

26. Maran, Lina Neidenstam
27. Kyckling med plommon, Marjane Satrapi
28. Scener från Paradiset, Ville Ranta
29. Prins Charles känsla*, Liv Strömquist
30. Dotterbotaget antologin*, antologi

 

31. I en klass för sig*, Curtis Sittenfield
32. Havet - Fyra lyriska essäerMonika Fagerholm & Martin Johnson
33. Döden & Co., Lukas Moodysson

 

JUNI

 

34. Landar, Vendela Fredricson
35. Spelreglerna, Jonas Karlsson
36. Banglatown, Daniela Wilks
37. Jag är din flickvän nu*, Nina Hemmingsson
38. Vi håller på med en viktig grej*, Sara Hansson

 

39. Baby's in black - the story of Astrid Kirchherr & Stuart Sutcliffe, Arne Bellstorf
40. Han tänkte på dem som färger, Johanna Thydell
41. Tiger, Mian Lodalen
42. Sjunde våningen, Åsa Grennvall
43. Juni, Julia Thorell

 

44. Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande, Xiaolu Guo

 

JULI

 

45. Dimma volym 2, antologi
46. Pappa Pralin, Anna Jörgensdotter
47. Liten parlör för älskande, David Levithan
48. Spår i snön, Jonas Karlsson
49. Rosa - den farliga färgen, Fanny Ambjörnsson

 

50. Fördjupade studier i katastroffysik*, Marisha Pessl
51. Allt du någonsin velat veta om magdans men inte vågat fråga, Irène Karlbom
52. Mr. Kenneth*, Emelie Östergren
53. Mr K dresses up*, Emelie Östergren
54. Hugskott; Mitt nakna hjärta, Charles Baudelaire

 

55. Med uppenbar känsla för stil, Stephan Mendel-Enk

 

AUGUSTI

 

56. Älskade du, Barbara Voors
57. Valda verk av T. S. Spivet*, Reif Larsen
58. Välkommen till din psykos, Nanna Johansson
59. Kattöga, Margaret Atwood
60. Den farliga resan, Tove Jansson

 

SEPTEMBER

 

61. Mats kamp, Mats Jonsson
62. Himlen börjar här, Jandy Nelson
63. Tummelisa - eller den andra vildmarken, Matilda Ruta
64. Diktafon, Vendela Fredricson
65. Buren*, Isak Sundström

 

66. Frances del 3, Joanna Hellgren
67. Hitta Violet Park, Jenny Valentine
68. Molly & Sus, Klara Persson
69. The story of a girl, Emelie Östergren

 

OKTOBER

 

70. Little boxes, Emelie Östergren
71. En helt ny människa, Henri Gylander
72. From the shadows of the northern lights vol.2, antologi
73. Glimtar, Rikke Bakman
74. Projektering av inredning, Jaan Zimmerman

 

75. Jag vill veta var stockrosorna kommer ifrån, Amanda Svensson

 

NOVEMBER

 

76. Lola uppochner, Monika Fagerholm
77. The duke and his army - a dream revisited, Emelie Östergren
78. Spegelsken*, Cecilia Hansson & Dennis Eriksson
79. Apburen, Mats Jonsson
80. Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn?*, Bjørn Sortland

 

81. Amulett, Roberto Bolaño
82. Dash och Lilys utmaningsbok, Rachel Cohn & David Levithan
83. Design i fokus för produktutveckling, Kenneth Österlin
84. Fågel Bix, Lisa Rydberg
85. Otroso - senaste nytt från underjorden, Graciela Montes

 

86. Medealand och andra pjäser, Sara Stridsberg
87. Det var jag som kom hem till dig, Nina Hemmingsson

 

DECEMBER

 

88. Gift för nybörjare, Eiríkur Örn Norðdahl
89. All I want for christmas i planekonomi, Sara Granér
90. Torka aldrig tårar utan handskar: 1. Kärleken, Jonas Gardell
91. Färdlektyr 2006*, antologi
92. Allt*
, Martina Lowden

 

93. När du blundar tittar jag*, Gunnar Ardelius
94. Lift, Hanna Wikman
95. En otäck historia, Fjodor Dostojevskij
96. Dö, resa, återvända: Svalornas lek, Zeina Abirached

 

Har även läst ca en miljon barnböcker på jobbet, men, dem har jag valt att utelämna pga skulle bli en evighetslång lista. & så har jag påbörjat väldigt många böcker som jag sedan av olika anledningar inte avslutat. Både bra & dåliga böcker, men liksom, där jag tröttnat. Men jaja. Skitsamma. Nu blir det diagram! Älskar diagram!

 

LINJEDIAGRAM ÖVER ANTAL BÖCKER LÄSTA 2011 & 2012:

antal böcker 11-12
 

ÅH! KUL! SPÄNNANDE! Har läst svinmycket mindre 2012 än under 2011. & läser alltid minst i april?? VARFÖR???
 
GENOMSNITTLIGT ANTAL:
böcker/månad: 8
böcker/vecka: 1,85
böcker/dag: 0,26
 
 
FLER ROLIGA DIAGRAM: 
linjetyp  språk typ
 

Här är motsvarande lista för 2011.
Här är (nästan) alla böcker jag läst 2012 betygsatta.

 

Ok. Världens längsta inlägg. & bästa. Älskar böcker. Nu är det slut. 

 

Fast PS! Boktipsa mig gärna om ni kan/vill/har bra boksmak! PUSS & KRAM & GOTT NYTT ÅR.

#1/> / Sanna:

Helt underbart inlägg!!
Vad får dig att ogilla och/eller hata en bok? Och vad får dig att gilla och/eller älska en bok?

Grattis, du har världens bästa blogg!

Svar: puss & kram & tack! är lite besatt av bra språk & fina formuleringar. så. ogilla/hata: dåligt språk, gilla/älska: bra språk, fina formuleringar, en miljon hundöron för att markera sådana som måste sparas. i första hand språket, i andra hand berättelsen.
ohmondieu.blogg.se

#2/> / evelina:

av alla blogginlägg på ett helt år så måste ju det allra bästa inlägget, alla bloggar och kategorier, vara det där du gör din boksammanfattning.

(hur är monika fagerholms nya förresten???)

Svar: & av alla kommentarer måste den här ju vara bland de bästa! (havet var ca precis som radioprogrammet & bra pga "Inte heller skriver man dagbok när man är lycklig". fast det gör man. ju. men. jag antar att du menar lola uppochner. & den. eeehhhhh. åh svårt. inte som diva, såklart, & inte som den amerikanska flickan. & inte heller som glitterscenen. men bra! fast alltså, önskade ju att den skulle vara BÄST, vilket tror jag komplicerade hela läsningen litegrann. kanske borde läsa om den. men. bra!)
ohmondieu.blogg.se

#3/> / Victoria:

SÅ himla roligt och spännande med diagram och statistik!

Svar: ÅH VISST ÄR DET
ohmondieu.blogg.se

#4/> / med nål och tråd:

helt galet många! Jag blir lika impad som förra året. Jag vill tipsa om Nicole Krauss, hon är ruskigt bra. Gift med Jonathan Safran Foer (också bra!) om du inte redan läst nåt av dem

Svar: av nicole krauss har jag läst allt utom man utan minne. tycker mycket om kärlekens historia, men blev besviken på det stora huset. tycker bättre om jonathan safran foer, har läst alla hans romaner & gillar MYCKET. vågar dock inte läsa äta djur. men åh, puss! tack för tipset! blir lite sugen på att läsa den dära kraussboken jag ännu inte läst!
ohmondieu.blogg.se

#5/> / Anonym:

gu sicket feint inlägg. och va många böcker du läst! önskar också att jag "hann" läsa mer :(

Svar: puss & tack. "hinn" mer i år, det ska jag.
ohmondieu.blogg.se

#6/> / Jessica:

Bästabästabästa inlägget, jag håller med Evelina. Idag har jag för ovanlighetens skull uppdaterat bloglovin flera gånger, som om jag hela dagen gått och väntat på att det här inlägget skulle dyka upp.

Svar: alltså! puss! kram! tack! blir så glad att det uppskattas av någon annan än mig själv, haha!
ohmondieu.blogg.se

#7/> / jessica:

PS. såg nu att detta inlägg skrevs igår men jag såg inte den i feeden förräns nu?!?!?! vaa

#8/> / malin:

åh, det här tyckte jag verkligen om! jag har lite boktips på min blogg under kategorin böcker, feel free att browsa om du vill. annars kommer jag inte på någon särskild att rekommendera just nu :)

Svar: kul! ska kolla!
ohmondieu.blogg.se

#9/> / emil:

alltså det här är fascinerande på flera sätt. att du kan rita så himla smått t.ex. eller att du öht skriver ned alla böcker du läser. eller att du snittar två böcker per vecka.

hittills i år har jag läst ca noll böcker. så man kan fortfarande hävda att jag är duktig och skriver ned allt jag läser i en liten blommig bok, märkt Böcker jag läst 2013.
hortensia kanske det är på baksidan.

Svar: haha puss. har aldrig reflekterat över att jag skriver ner vad jag läser. känns självklart. annars ligger även jag hittills i år på ca noll böcker, med den skillnaden att jag faktiskt har en bok märkt böcker 2013. dock utan blommor.
ohmondieu.blogg.se

#10/> / Jolin:

det här var nog bästa iden jag skådat, har som nyårlöfte att börja läsa mera, saknar tiden då man var helt inne i en berättelse och inte kunde lägga undan boken förens man läst ut den, dock är jag helt skadad och kan enbart läsa John Ajvide Lindqvist böcker, några bra tips hur jag ska kunna gå vidare? någon bok som jag absolut bör läsa?

Svar: jag har ju inte läst nåt av john ajvide lindqvist. men alltså. det är väl bara att läsa? gå till biblioteket & låna en hög & sen läsa. om jag ska tipsa om nån bok tipsar jag om diva av monika fagerholm. för det är min bästa, alla kategorier.
ohmondieu.blogg.se

#11/> / Frida:

Underbart. Rakt igenom.

Svar: puss
ohmondieu.blogg.se

#12/> / Amanda E din kompis:

Vilka av alla dessa böcker rekommenderar du att läsa? Vilka var bäst helt enkelt! Behöver lite boktips! Hihi Kram Fridiz

Svar: Haha, PUSS amanda e min kompis! Bäst var..... sånt jag redan läst & visste var bäst. Alltså typ Fördjupade studier i katastroffysik, Wallflower - konsten att titta på & diverse serier (som Vi håller på med en viktig grej). Av de som var nya för mig gillade jag Pappa pralin, 1Q84-triologin (mest andra boken!), Lola uppochner, Fara vill... hm kanske nån mer... bäst. Positivt överraskad av Himlen börjar här också! Haha. Åh. Svårt ju. & så borde du läsa Henris bok ju! Fin! PUSS & KRAM!
ohmondieu.blogg.se

#13/> / Björk:

du e bäst!!!!

Svar: puss!!!!
ohmondieu.blogg.se

#14/> / johanna:

GUD SÅ BRA!!!! är impad, läste knappt andra halvan av förra året men nu har jag börjar litteraturvetenskap. fast det är ju inte riktigt samma sak som att läsa vilka böcker man vill.

grymt i alla fall! hoppas du fortsätter i all evighet tills det blir en hel vägg

Svar: alltså PUSS samt KRAM. hade nästan velat läsa litteraturvetenskap jag med, men vågar inte riktigt pga är rädd att jag ska börja tänka för mycket på vad jag läser & hur det är & bla & bla & bla & se läsningen mer typ eh öh vetenskaplig? eller nåt. vet inte riktigt. är rädd att det inte ska bli lika bra & kul längre. jajaja. PUSS & TACK. skulle jag egentligen skriva.
ohmondieu.blogg.se

Upp