Böcker 2011

Ok, jag älskar listor & böcker & statistik. Så här är min bokstatistik för 2011:
* markerar böcker jag läst om pga att de är bäst eller att jag hade glömt bort dem eller ville ge med en andra chans

bokdiagram

 

JANUARI

001. Blåst, Erlend Loe
002. Flicka möter pojke, Ali Smith
003. Marie Antoinette, Sofia Coppola
004. Vad är konst? - och 100 andra jätteviktiga frågor, Ernst Billgren
005. Orlando, Virginia Woolf

006. Swanlights, Antony & the Johnsons
007. Frances del 2, Joanna Hellgren
008. Jag är ditt fan in i döden, Coco Moodysson

FEBRUARI

009. Jag smetade av mig på tapeten, den ljusa soffan och dig*, Sara Eriksson
010. Persepolis del 1, Marjane Satrapi
011. En enda man, Christopher Isherwood
012. Här ligger jag och blöder, Jenny Jägerfeld
013. Maria & José, Erlend Loe & Kim Hiorthøy

014. Ghost World*, Daniel Clowes
015. Ethernal sunshine of the spotless mind - the shooting script, Charlie Kaufman
016. Kamalas bok*, Inger Edelfeldt
017. This must be the place, red. Olle Halvars Franzén et al.
018. Between the table and the legs/Mellan bordet & benen, Jockum Nordström

019. Persepolis del 2, Marjane Satrapi
020. Som en sammetshandske smidd i järn, Daniel Clowes
021. Sailor & Pekka - Triologi, Jockum Nordström
022. Misslyckat självmord i Mölndals bro, Linda Spåman
023. Den lille vännen, Donna Tartt

024. Game over, Viktor Johansson
025. Gåvor/Gifts, Lenke Rothman
026. Persepolis del 3, Marjane Satrapi
027. Persepolis del 4, Marjane Satrapi
028. Broderier, Marjane Satrapi

MARS

029. Händelser vid vatten, Kerstin Ekman
030. Korrespondens, Eric Ericsson
031. Hjärtdjur, Herta Müller
032. Glaskupan*, Sylvia Plath
033. Hevonen Häst, Annika Korpi

034. Mr. K dresses up, Emelie Östergren
035. Wanderlust, Troy M. Litten
036. Jenny Häggs mamma solar brösten i sovrummet*, Ida Säll
037. Evil Dress, Emelie Östergren
038. Klanerna i Palos Verdes, Joy Nicholson

APRIL

039. Lustans lagar - The rules of attraction, Bret Easton Ellis
040. Vänta, blinka, Gunnhild Øyehaug
041. Båten, Nam Le
042. Kafka på stranden*, Haruki Murakami

MAJ

043. Vindens skugga, Carlos Ruiz Zafón
044. ...ismer - att förstå konst, Stephen Little
045. Kapitulera omedelbart eller dö, Sanne Näsling
046. Drömfakulteten: tillägg till sexualteorin*, Sara Stridsberg
047. Innan männen, Nina Bouraoui

048. Det här är inte en bok*, Linda Skugge
049. Vi håller på med en viktig grej, Sara Hansson
050. En blomforms möte med sin blå bakgrund - om några målningar och teckningar av Åke Göransson, Olle Bauman
051. Den hemliga kroppen, Sara Hansson
052. Den hemliga kroppen*, Sara Hansson

053. IQ84 - första romanen, Haruki Murakami
054. Landgörst, Jesper Lundqvist & Lisa Rydberg

JUNI

055. Gracie, Veronika Malmgren
056. Never let me go, Kazuo Ishiguro
057. Make me a woman, Vanessa Davis
058. En dag, David Nicholls
059. Allt är upplyst, Jonathan Safran Foer

060. Den hemliga historien*, Donna Tartt
061. Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva, Ann Heberlein

JULI

062. Den gula tapeten, Charlotte Perkings Gilman
063. Precis så illa är det, Johanna Mo
064. Min ö, mitt opium, Lisa Rydberg
065. Doggie, Sofia Karlström
066. Einsteins fru, Liv Strömquist

067. En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret, Brian Selznick
068. Presidentens hustru, Curtis Sittenfield
069. Simon och ekarna, Marianne Fredriksson
070. Något av bestående karaktär, Ninni Holmqvist
071. Om min första kärlek, Maksim Gorkij

072. Ida. En roman, Gertrude Stein
073. Res takbjälken högt, timmermän, J D Salinger

AUGUSTI

074. Diva - en uppväxts egna alfabet med docklaboratorium (en bonusberättelse ur framtiden)*, Monika Fagerholm
075. Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska, Claire Castillon
076. Submarine, Joe Dunthorne
077. Seymour, en presentation, J D Salinger
078. Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket*, Gunnar Ardelius

079. Serier mot rasism, red. Henri Gylander et al.

SEPTEMBER

080. Kärlekens historia*, Nicole Krauss
081. Camillo Sitte: The birth of modern city planning - with a translation of the 1889 austrian edition of his city planning according to artistic principles, Cristiane Crasemann Collins, George R Collins & Camillo Sitte
082. Scott Pilgrim vol.1 - Precious little life, Bryan Lee O'Malley
083. Ett annat sätt att vara ung*, Per Nilsson

084. Timmarna, Michael Cunningham
085. Architecture after modernism, Diane Ghirardo
086. Välkommen till den här världen, Amanda Svensson
087. Svenska illustratörer och konstnärer - Nina Hemmingsson, text av Sara Teleman
088. Le Gun - För nybörjare, Le Gun
089. Arielles första kärlek, Monika Fagerholm

OKTOBER

090. Scott Pilgrim vol.2: vs. the world, Bryan Lee O'Malley
091. Hamlet - Prins av Danmark*, William Shakespeare
092. Det stora huset, Nicole Krauss
093. Candide*, Francois Voltaire

NOVEMBER

094. Allt är allrajt*, Emma Rendel
095. Radhusdisco, Morgan Larsson
096. Frances del 1*, Joanna Hellgren
097. Frances del 2*, Joanna Hellgren
098. Emotional design: Why we love (or hate) everyday objects, Donald A. Norman

099. Design: en introduktion, John Heskett
100. Dödens jungfrur: The virgin suicides*, Jeffrey Eugenides
101. När vi var små: Den illustrerade barnboken under 200 år, William Feaver
102. Det ljusa rummet: Tankar om fotografiet, Roland Barthes
103. Kiki Smith: A gathering 1980-2005, red. Siri Engberg

DECEMBER

104. Osynlig, Paul Auster
105. Hey Dolly*, Amanda Svensson
106. Kiki Smith: Small sculptures and large drawings, red. Brigitte Reinhardt
107. Färgkludd eller näckrosor? Barnboken och konsten, red. Håkan Wettre
108. Leni är ett sockerhjärta, Emma Adbåge

109. Tree of Codes, Jonathan Safran Foer
110. Kiki Smith: Prints, Books & Things, red. Wendy Weitman
111. Dödssynden, Harper Lee
112. Den besynnerliga händelsen med hunden om natten*, Mark Haddon
113. Dimma Antologi vol. 1, red. David Olgarsson & Gustaf F Andersson

114. Samtidigt, Emma Adbåge et al.
115. Methods & theories of art history, Anne D'Alleva


språktyp

Woho, hurra, guuu vad intressant.
Bara lite genomsnitt också:

GENOMSNITTLIGT ANTAL:
böcker/månad: 9,58
böcker/vecka: 2,21
böcker/dag: 0,32

Åh. Underbart. Spännande att se hur 2012 blir. Boktipsa mig gärna om ni kan/vill/har bra boksmak!
Här finns de flesta 2011-böckerna betygsatta.
#1/> / Sofie / Komigensofie:

JÄVLAR I MIN GATA - jag är jätteimponerad - hur sjutton hinner du med ca. 10 böcker per månad i genomsnitt?! Och februari månad är ju helt galen! Du kanske vill skriva vilken bok du tycker absolut allra bäst om, som ett tips? :)

#2/> / stina:

du är så himla smart och unik och fin och underbar och jag älskar dig och jag saknar dig och jag kan inte fatta att jag får vara vän med en sån bra människa som du. puss!

#3/> / Milly:

AAAAAH GILLA!!! Fan vad fint rent ut sagt

#4/> / Cicci Feinstein - Fotograf:

Vad tyckte du om Vindens Skugga? Jag kunde inte lägga den ifrån mig men kan ändå inte säga att jag riktigt gillade den... Timmarna blev jag sjukt besviken på, filmen är ju helt galet bra men boken var bara... näe, inget speciellt.

#5/> / alekzandra:

Åh, kul med statistik!

#6/> / jessica:

Alltså, din februari var ju sanslös. Hur hinner du med allt?

#7/> / Frida:

SOFIE: världens bästa bok är Diva av Monika Fagerholm, har boktipsat mer tidigare kolla här: http://ohmondieu.blogg.se/2011/march/bocker-tavling.html &/eller här: http://www.boktipset.se/lists/show_list.cgi?context=list&type=book&key=6185



CICCI: angående Vindens skugga, jag gillade den & blev också väldigt måste-läsa-vidare:ig samtidigt som den inte var sådära superduperspeciell/bra. gillade dock boken Timmarna (eller ok, den var väl på ungefär samma nivå som Vindens skugga) men har aldrig orkat se hela filmen



SOFIE igen & JESSICA: hinner med eftersom jag inte har nåt eget liv utanför böckerna. eller så läser jag bara ofta & mycket & relativt snabbt.

#8/> / emil:

bra grej att anteckna vad man läser. kanske jag också bör börja med, även om jag troligtvis snittar på 1 per månad eller så.



bästa boken är elin ruuths fara vill. den kan man plocka fram och läsa ur hur många gånger som helst. antagligen..

#9/> / evelina:

ah bästa inlägget. vill läsa allt du läser. förresten, det var du som fick mig att upptäcka monika fagerholm och det är jag så himla glad för. jag har beslutat mig för att hon är min favoritförfattare vilket är bra då jag faktiskt har något att säga när folk frågar. annars när folk har frågat mig vem som är min favoritförfattare har jag blivit alldeles ställd och kan inte minnas någonting jag någonsin läst, till slut blir det så att jag mumlar något om att jag är väldigt förtjust i kafkas dagböcker.



just nu läser jag en bok om melankoli som heter melankoliska rum och är skriven av karin johannison. samtidigt som man lär sig intressanta saker så finns där fina formuleringar. älskar detta exempelvis: "när blir en känsla så stark, förstorad eller överdriven att den tränger sig ut ur det normala?"

#10/> / alexandra:

Snygg blogg! Följa varandra på bloglovin?:)

#11/> / Sanna:

Hur var intagningen till Schillerska? Vad fick man göra på ett ungefär?



Din blogg är typ bäst

#12/> / Frida:

SANNA: ok. jag sökte för ca 1000 år sedan (eller okej, sex år sen? kanske?) då var det så här: man kom dit. "provet" var i tre delar. en där man gjorde ett lerhuvud. en där man målade ett stilleben i akvarell. en där man tecknade modell i blyerts. tror att det var allt. & så satte nån poäng på allt. på "provet" kunde man totalt få max 640 poäng. + max 320 i betyg = totalt max 960. & sen kom de med bäst in. (tror dock att ca alla som söker kommer in)



vet egentligen inte alls hur det är nu, men kanske nåt liknande. det var hur som helst inte alls farligt. mest kul. maila mig om du undrar nåt mer, [email protected] & puss & tack & lycka till!

#13/> / med nål och tråd:

Äh, det här är ju bara löjligt bra!

#14/> / Jenny:

Oj vad du läser! Hur hinner du!?

#15/> / Sarah:

Tara Flynn av Geraldine O Neill, där du hör hemma av Barbara Taylor Bradford och den bortglömda konsten att bevara en hemlighet av Eva Rice är några utav mina favoritböcker som jag kan läsa om och om igen. Tvivlar dock på att det finns böcker som du ännu inte läst, när du läser böcker i en sån imponerande takt som du gör. Du har gjort mig pepp på att läsa mera, och dela med mig av det :)

Upp