Favoritböcker, boktips & boktävling

Jag blev ombedd att lista mina favoritböcker. &. Ja. Såklart. Älskar ju.

böcker
TOPPLISTAN:
1. DIVA, Monika Fagerholm
2. Den amerikanska flickan, Monika Fagerholm
-
Sen. Blir det svårare. Så jag klumpsvarar med några av mina finaste:
FÖRDJUPADE STUDIER I KATASTROFFYSIK, Marisha Pessl
DRÖMFAKULTETEN, Sara Stridsberg
JAG ÄR ALLT DU DRÖMT, Ali Smith
ETT UFO GÖR ENTRÉ, Jonas Gardell
DEN HEMLIGA HISTORIEN, Donna Tartt
EXTREMT HÖGT & OTROLIGT NÄRA, Jonathan Safran Foer
KAMALAS BOK, Inger Edelfeldt
VALDA VERK AV T.S. SPIVET, Reif Larsen
KAFKA PÅ STRANDEN, Haruki Murakami
-
&. Eftersom boktips är ungefär det bästa jag vet. Så kör vi en minitävling.
Boktipsa mig. & det tips som låter mest intressant får min absoluta favoritbok, Diva, på posten.
Väljer det bästa på onsdag (30/3). OK? Ok
#1/> / David:

Ok, jag kör bara på de böcker jag själv gillar väldigt mycket, en del sci-fi och liknande, men det kanske kan vara något ändå...



Iain Banks - The Wasp Factory

Philip K. Dick - Ubik

Michail Bulgakov - Mästaren & Margarita

Karin Boye - Kallocain

Stanislaw Lem - Solaris

Kurt Vonnegut - Slakthus 5

José Saramago - Blindheten



Sen Fågeln som vrider upp världen med Murakami också, den toppar nästan listan, men den kanske du redan läst, förstås!

#2/> / niclas:

tänkte skriva "oj, vad bra boksmak den där david har", sen kom jag på att det är den david jag känner till sedan tidigare, hähä. och jag gillar att du listar kafka på stranden av murakami och inte sputnikälskling eller norwegian wood. på tal om murakami så läser jag 1Q84 nu, och den är grym!

#3/> / isabella:

hey dolly av amanda svensson. såklart.



http://www.svd.se/kultur/litteratur/ung-angest-skildrad-med-glatt-humor_1157393.svd

#4/> / Ella:

Jag som just tänkte posta ett boktipsinlägg! Men jag tipsa om mina tre absoluta favoriter sålänge.



Girlfriend in a coma av Douglas Coupland.

Läste denna när jag var femton och blev helt förtrollad, sedan dess har Coupland vart högst upp på min författarlista (delad med en annan förbannat bra man). Den innehåller alla magiska element som tilltalar mig; ung kärlek, åttiotal, mystik. Slutet är också ett av de bättre, någonsin, satt och rös intill benmärgen.



the rules of attraction av Bret Easton Ellis.

Okej, att min favoritfilm är baserad på den här är ingen slump. Filmen är exakt likadan och helt jävla annorlunda på samma gång. Känslan är densamma, storyn är ändrad helt galet mycket.

Återigen åttiotal, smiths i skogen, att förlora oskulden inför en kamera, listor på vad som är ute, våldsamma drugdealers, triangeldrama, rich kids som egentligen inte bryr sig om något alls. Om du inte läser boken: SE FILMEN för guds skull!



Sen har jag fler favoriter men alla dom är lästa i år och ska tas upp i min blogg, har ju redan nämnt Glamorama, och den borde du absolut ge ett försök.



Puss och kram fina dam!

#5/> / Leo:

Om du vill skratta :

Jpod - Douglas coupland

One for the money - Janet evanovich



Annars är ju några favoriter:

Någon annanstans - gabriella zeil

Över näktergalens golv - lian hearn

Parasit - scott westerfeld

Ute/inne - scott westerfeld

#6/> / milly:

åååååååh böcker alltså <3

mina flesta favvisar är redan listade, men:

everything is illuminated med Jonathan Safran Foer är ju också jääääättebra.

båten - nam le, mest för hans språk.

får man nominera alla gamla narniaböcker också? då gör jag det.

montecore med jonas hassen khemiri är också fin, bra språk.

#7/> / madeleine:

the history of love - nicole krauss

borde nog läsas på engelska. så himla fint språk att man dör lite inombords. i och för sig har jag inte läst den på svenska. än. men himla fin är den!

#8/> / julia:

Vindens skugga - Carlos Ruiz Zafón. Helt klart den intressantaste och bästa boken jag någonsin läst. Om en kille som får följa med sin pappa till de bortglömda böckernas gravkammare. Utspelar sig i Spanien.

Och jag har faktiskt inte hört någon säga att den är ens lite dålig. Så läs den! ;)

Förresten har du en superfin blogg!

#9/> / Alexandra:

1. systrar i jeans

2. linas kvällsbok

#10/> / idaoukey:

Mina tips: Doktor glas av Hjalmar Söderberg.

Och boken Vindens skugga är fantastisk.

Glaskupan av Sylvia Plath är ju också himla fin, men den har du ju läst.

Isak Sundström - till slut fick jag ont i mina ögon och buren.

Hello money av Klas Landahl är en fin bok om att resa.

#11/> / Konstkonstant:

Dina illustrationer av böckerna är magiska!

Läs ännu mera murakami!

#12/> / jessica:

Drömfakulteten och Extremely loud and incredible close är mina mest tipsta(??) böcker! Annars rekommenderar jag alltid Du eller aldrig av Malin Kivelä och typ Nedstörtad ängel av P O Enquist.

#13/> / emma:

Decembergatans Hunrgiga Andrar är en riktigt bra bok :) i stora drag handlar den om en tjej som får anorexia. Det är den bästa boken jag läst och har läst den 4 ggr på 2 år :)

#14/> / linea:

jag tipsar dig här med med min favoritförfattare Johanna Nilsson och en av hennes böcker; De i utkanten älskande.

#15/> / evelina:

mm, boktips är det bästa.



jag tycker om:

"präriehundarna"- jonas gardell

"den unge werthers lidanden"- goethe

"mosippan"- elsie johansson

"norwegian wood"- murakami

"sos från mänskligheten"- johanna nilsson

#16/> / Alicia:

Mina tips är: Jag jag jag av Unni Drougge, Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg, Lunar Park av Bret Easton Ellis och Honungsvargar av Sun Axelsson. Har inte velat att dessa böcker ska ta slut och har alltid varit nästan en ny människa när jag läst klart dom.



jag har en fråga, du kanske har svarat på den 1000 gånger innan: vad använder du för scanner? eller jag antar att du använder en scanner?



/ A

Upp