Pennor

Med jämna mellanrum får jag, här eller via mail, frågor om huruvida jag ritar för hand eller i datorn eller om vilka pennor jag använder. Så här är det: Jag ritar ca allt för hand. Ibland färglägger jag nåt i datorn, det är väl det.

Jag tecknar oftast i svart. Antingen med Mikronpennor, då oftast 005 (0,2 mm), 01 (0,25 mm) eller 03 (0,35 mm), eller med stålstift & flytande tusch.

micron

stålpennor

tusch


Jag har en del olika stift, brukar fråga i kassan efter nåt som är relativt smalt & passar för teckning. Har två svarta tusch jag brukar variera mellan. Dels Lefrank & Bourgeois Nan-King som är vattenfast men ganska matt & nästan lite brunsvart (åtminstone när man penslar ut med vatten). Annars använder jag Pébéos Encre de Chine, det är mycket blankare & kolsvart & vattenfast.

Övriga pennor jag använder: Främst Bright Office Every Day Fine 0.4,de är ca precis lika som Stabilo point 88-pennorna, alltså tuschpennor i massa olika färger med 0,4 millimeterspets. Tycker dock att mina Bright Office-pennor håller sig bättre än Stabilopennorna?

pennor

pennor


Annars (från vänster):
Vit täckpenna från Muji, för att täcka småfel & spill & stänk, eller bara för att rita vitt
Färgade barntuschpennor, Stabilo Trio A-Z, de har jättedålig färg, rekommenderas ej
Färgade barntuschpennor som jag köpt i storpack på Göfab Tian för kanske fem år sen, bra
Vit Gelly Roll Med, för att täcka småfel & spill & stänk, eller bara för att rita vitt, tycker att den här är rätt jobbig
ProMarker i Ivory (Y418) som jag köpt relativt nyss & ej har hunnit bestämma mig om jag gillar eller ej

Har såklart en massa fler pennor, blyerts till exempel (använder lite vad som. Dock helst såna stiftpennor man får gratis på mässor & liknande, men även såna som man "ska" teckna med. Både mjuka & hårda. Beror lite på. Använder sällan blyerts ändå.) 

Slut! Fråga om det är nåt mer ni undrar.
#1/> / Sofia:

Så fint!

#2/> / Catta:

jättefint, jag får supermkt inspiration ifrån dig !

#3/> / Hanna Ek:

Åh, vilken fin blogg du har. Kände igen mig i några saker du skrivit här och där. Känns som att vi är lika.

Upp