bortglömda teckningar & FAQ's

mixtape polaroid


Hej, hallå. Ibland får jag frågor. Här är svaren på de vanligaste.
Hur gör du? Eller: "Vad använder du för teknik/program när du gör illustrationerna? Är de gjorda för hand och sedan inscannade och efterbehandlade eller gjorda med ritplatta (och i så fall hur?) eller är de gjorda direkt i typ illustrator?"
Jag gör (med väldigt få undantag) alla mina teckningar för hand. Oftast använder jag tusch, antingen penna eller stålpenna & flytande tusch (läs mer om VAD längre ner).
Sen scannar jag in bilden i datorn. Jag har inte världens bästa scanner så oftast blir bilden ganska grå & tråkig & har jag använt färg blir färgåtergivningen oftast ganska dålig, därför efterbehandlar jag bilderna lite i gratisprogrammen Picasa & Gimp, som är superlätta.
Först beskär jag bilden i  Picasa, mest för att det är superlätt & smidigt. Jag brukar även gå in under "justering" & dra upp skuggorna för att det svarta ska bli svart istället för grått.
Om det är en svartvit linjeteckning låter jag den oftast vara sen om inte öppnar jag bilden i Gimp. I Gimp ser jag till att bakgrunden är vit & inte grå + går in på "Kurvor" i färgmenyn & drar litegrann tills linjerna är svarta alternativt färgerna ser bra ut. Ibland använder jag "färglägg" i färgmenyn för att göra såhär, där jag också klippt ihop de tre bilderna i Gimp.
Jag har aldrig använt ritplatta & bara jobbat yttepyttelite i Illustratior.
Vad använder du?
Som sagt. Penna. Eller Stålpenna & tusch.
Penna - oftast Micron 0.1
Stålstift - jag ber alltid om det tunnaste hårdaste stiftet som passar för teckning
Tusch - favoriten är Pébéo Encre de Chine, det är kolsvart, vattenfast & lite blankare än alla andra jag testat
Läser du på nån skola? I så fall vilken?
Jag läser Projekt & Idégestaltning på Folkhögskolan i Angered
innan har jag läst två terminder Bild & Form där, 
& innan dess läste jag Bild & Form på Schillerska Gymnasiet.
Bor du i Göteborg?
Ja
"Hej! Fin bild. Du som ritat?"
Ja
#1/> / Anna:

haha sista frågan < 3

#2/> / Sophia:

åh, tack för bra svar (:

#3/> / sunshine:

det smyger sig på ett leende när jag ser dina söta bilder! du får definitivt min röst på veckans blogg! ;)

#4/> / stina:

banden var så himla himla fina!

Upp